lördag 1 december 2012

Det är vackrast när det skymmer

Det är vackrast när det skymmer.....ja, så kan man väl verkligen sammanfatta sista kvällen innan första söndagen i advent.

Kolla in skymningsbilderna hemma hos mig....tycker det säger ganska mycket :)

....och kolla in  de små "turturduvorna"......
 ....är det månne en rival....hursomhelst är de ju bara hur söta som helst när de sitter där i schermin-busken och "tjattrar"...för det är vad de gör vid den här tiden på året, kan knappast kalla det kvitter....nja, njo, möjligen lite... :)
 ....och sist men definitivt inte minst, ett av våra vackra träd.....
.....och under tiden så har det snöat lite lätt, bara ett stilla fall av snö, som ett svandun lägger det sig över marken....härligt!

...och här kommer dikten "Det är vackrast när det skymmer" i sin helhet (fast jag är inte så glad i sista versen, men eftersom den hör till, så....) :

Pär Lagerkvist

Det är vackrast när det skymmer (ur I stället för tro (1919))

Det är vackrast när det skymmer.
All den kärlek himlen rymmer
ligger samlad i ett dunkelt ljus
över jorden,
över markens hus.


Allt är ömhet, allt är smekt av händer.
Herren själv utplånar fjärran stränder.
Allt är nära, allt är långt ifrån.
Allt är givet
människan som lån.


Allt är mitt, och allt skall tagas från mig,
inom kort skall allting tagas från mig.
Träden, molnen, marken där jag går.
Jag skall vandra -
ensam, utan spår.

1 kommentar:

  1. Vackra bilder!!! Och senare ikväll var månen alldeles gul...

    Vinter är vackert!!!!

    KRAMAR!!!! från Lilla Syz

    SvaraRadera

Tack för att Du skriver en liten rad
Då blir jag så väldigt glad