onsdag 8 augusti 2012

Läckra färger

Igår, tisdag, var ju en sådan där regnets dag...uppblandat med lite lätta duggar av solsken mellan skurarna av detta våta som kommer nerdimpande...Detta "förde med sig" att det "förde oss" till goda vänner en bra bit bort. Alltid kul att dricka eftermiddagskaffet någon annanstans än hemma.....När vi skulle åka därifrån, fick jag denna helt underbara bukett med ringblommor. Det är mannen i familjen som odlat dem, och jag kan lova, att han måtte ha rasande gröna fingrar, för ringblommorna tog över både morötter och lök....men det gjorde ju inte mig något, eftersom då fick ju jag dessa härliga blommor! Har inte hunnit med att så någonting direkt den här våren, vare sig blommor eller grönsaker. Mycket har ju bara varit väntan och förväntan av vad som månde dyka upp i min nya trädgård.....Fast i och för sig, lite ringblommor borde jag hunnit med att så....Det får bli ett annat år, jag lovar inte nästa år, utan säger, ett annat år.... 

Idag, fortfarande mellan regnskurarna, så blev jag lite inspirerad till att prova på att koka marmelad. Har nämligen aldrig gjort det tidigare, eller förresten, det var inte sant, jag har gjort en hel del plommonmarmelad, men idag var det svarta vinbär som stod på menyn. Började med ett recept, fortsatte med ett andra recept, och avslutade med det första. Kan ni tänka er, det blev GOTT!!! Riktigt gott till och med, om än inte så mycket....:) Endast EN ynka burk....den får jag nog försöka snåla på....misstänker att det inte blir så lätt, eftersom den var så pass god....men, men, försöka duger.
 Efter marmelad-koket, gick jag ut och plockade ytterligare svarta vinbär....men då kom SOLEN!
Så jag gick helt resolut in med bären och gick ut och rensade vidare i den där hiskeliga rabatten. Nu är i varje fall kanterna runt om någotsånär uppsnyggade, sedan är det bara allt ogräs mitt i rabatten....men men, den dagen, den sorgen....
Sent på kvällen, när kylan började göra sig påmind, gick jag in och kokade sylten. Har inte gjort svartvinbärssylt tidigare heller, så det blir skoj att smaka. Får nog bli pannkakor till middag imorgon. Ska kolla med sambon om han ör villig att tillaga det. Pannkaksstekning står inte på min lista, de bränner bara vid, så varför ändra på ett vinnande koncept? Lika bra att låta sambon sköta det :)
 Inte så mycket, men de räcker nog ett litet tag ivarje fall. Man får väl försöka att inte ta alltför mycket på en gång, och dessutom brukar det ju vara så att hemgjort varar längre pga att det inte är "utspätt" med en massa andra grejer.....Man kan ju hoppas i alla fall.....förresten, vem vet, det kanske inte går att äta!

1 kommentar:

  1. Det ser gott ut med marmeladen! *dreggel...*
    Vem är det som odlar så fina ringblommor??? Själv ÄLSKAR jag ringblommor, men har ingen tur med dom :( Om du får några frön kanske jag kan få bli vid några..? Eller gå en snabbkurs med han med gröna fingrar..?

    KRAMAR!!!!!!! till min älskade syster!

    SvaraRadera

Tack för att Du skriver en liten rad
Då blir jag så väldigt glad